Saturday 12 April 2014

Bilakah Masa Datangnya Hari Kiamat, Wahai Muhammad ?...^^..

Bilakah Masa Datangnya Hari Kiamat, Wahai Muhammad ?...^^..

Allah s.w.t. berfirman dalam Surah Al-A’raaf, ayat:

186@ Sesiapa yang disesatkan oleh Allah (kerana keingkarannya), maka
tidak ada sesiapa pun yang akan dapat memberi petunjuk kepadanya;
dan Allah membiarkan mereka meraba-raba (dengan bingung) dalam
kesesatan mereka.

187@ Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari
kiamat: “ Bilakah masa datangnya ?” Katakanlah: “ Sesungguhnya
pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada
sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya
melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat
(menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi;
ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut”. Mereka
bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya.
Katakanlah: “ Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu
adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.

188@ Katakanlah: “ Aku tidak berkuasa mendatangkan manfaat bagi
diriku dan tidak dapat menolak mudarat kecuali apa yang dikehendaki
Allah. Dan kalau aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib,
tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda
yang mendatangkan faedah dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan.
Aku ini tidak lain hanyalah (Pesuruh Allah) yang memberi amaran
(bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa berita gembira bagi
orang-orang yang beriman”.

tuliskanakuhadith.blogspot.com
Norshahuddin Edited April 2014...^^..

No comments:

Post a Comment