Sunday 6 October 2013

Beriman, Syurga Dan Neraka Itu Wujud...^^..

Beriman, Syurga Dan Neraka Itu Wujud...^^..

Iman tentang adanya syurga dan neraka adalah satu prinsip dalam akidah
Ahlus Sunnah wal Jamaah. Al-Imam Ahmad rahimahullahu berkata, " Surga
dan neraka adalah dua makhluk Allah Subhanallahu wa Taala yang telah
diciptakan", sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu alaihi wassalam:
" Aku masuk ke syurga, aku pun melihat istana di sana.� Aku juga
melihat al-Kautsar.� Aku melihat ke syurga, ternyata kebanyakkan
penduduk syurga adalah demikian yakni orang-orang fakir miskin yang
selalu bersyukur. Aku juga melihat neraka dan ternyata kebanyakkan
penghuninya adalah demikian yakni golongan wanita dan orang kaya yang
bakhil�." " Barangsiapa menganggap kedua-duanya iaitu syurga dan neraka
belum ada saat ini, berarti dia telah mendustakan Al-Quran. Saya
menduga, orang tersebut tidaklah mengimani adanya syurga dan neraka.
(Lihat Ushulus Sunnah)." Al-Imam ath-Thahawi rahimahullahu berkata,
" Syurga dan neraka adalah dua makhluk yang telah diciptakan, tidak
akan rosak, dan tidak akan hancur."� (al-Aqidah ath-Thahawiyah)
Ibnu Abil Izzi rahimahullahu berkata, " Ahlus Sunnah telah bersepakat
bahwa syurga dan neraka adalah dua makhluk yang telah ada sekarang."�
(Syarah al-Aqidah ath-Thahawiyah). Pembaca, dalam tulisan ini kami
hanya akan menyampaikan sedikit dari beragam azab yang ditimpakan atas
penduduk neraka, mudah-mudahan menjadi nasihat bagi kita semua.

tuliskanakuhadith.blogspot.com
Norshahuddin Edited Oct 2013...^^..

No comments:

Post a Comment