Riwayat Nabi So'leh (005)...^^..
Nabi So'leh a.s. adalah anak kepada Ubaid bin Jabir bin
Tsamud. Kaum Tsamud merupakan gelaran yang diambil bersempena
nama datuk iaitu 'Ubaidah bin Tsamud bin Amir bin Iram bin Sam
bin Nuh a.s.
Mereka bertempat tinggal di suatu dataran bernama " Al hijir "
terletak antara Hijaz dan Syam yang dahulunya termasuk jajahan
dan dikuasai suku Aad yang telah habis binasa di sapu angin
taufan yang di kirim oleh Allah sebagai pembalasan atas
pembangkangan dan pengingkaran mereka terhadap dakwah dan
risalah Nabi Hud A.S.
Kemakmuran dan kemewahan hidup serta kekayaan alam yang dahulu
dimiliki dan dinikmati oleh kaum Aad telah diwarisi oleh kaum
Tsamud. Tanah-tanah yang subur yang memberikan hasil berlimpah
ruah, binatang-binatang perahan dan lemak yang berkembang
biak, kebun-kebun bunga yang indah-indah, bangunan rumah-rumah
yang didirikan di atas tanah yang datar dan dipahatnya dari
gunung.
Semuanya itu menjadikan mereka hidup tenteram, sejahtera dan
bahagia, merasa aman dari segala gangguan alamiah dan bahawa
kemewahan hidup mereka akan kekal bagi mereka dan anak
keturunan mereka.
Kaum Tsamud tidak mengenal Tuhan. Tuhan Mereka adalah berhala-
berhala yang mereka sembah dan puja, kepadanya mereka
berkorban, tempat mereka minta perlindungan dari segala bala
dan musibah dan mengharapkan kebaikan serta kebahagiaan.
Mereka tidak dapat melihat atau memikirkan lebih jauh dan apa
yang dapat mereka jangkau dengan pancaindera.
* Nabi Saleh Berdakwah Kepada Kaum Tsamud. *
Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang tidak akan
membiarkan hamba-hambaNya berada dalam kegelapan terus-menerus
tanpa diutusnya Nabi, pesuruh disisiNya untuk memberi
penerangan dan memimpin mereka keluar dari jalan yang sesat
ke jalan yang benar. Demikian pula Allah tidak akan menurunkan
azab dan seksaan kepada suatu umat sebelum mereka
diperingatkan dan diberi petunjuk olehNya dengan perantara
seorang yang dipilih untuk menjadi utusan dan rasulNya.
Sunnatullah ini berlaku pula kepada kaum Tsamud, yang kepada
mereka telah diutuskan Nabi So'leh seorang yang telah
dipilihNya dari suku mereka sendiri, dari keluarga yang
terpandang dan dihormati oleh kaumnya, terkenal tangkas,
cerdik pandai, rendah hati dan ramah-tamah dalam pergaulan.
Dikenalkan mereka oleh Nabi So'leh kepada Tuhan yang sepatut
mereka sembah, Tuhan Allah Yang Maha Esa, yang telah mencipta
mereka, menciptakan alam sekitar mereka, menciptakan tanah-
tanah yang subur yang menghasilkan bahan-bahan keperluan hidup
mereka, menciptakan binatang-binatang yang memberi manfaat dan
berguna bagi mereka dan dengan demikian memberi kepada mereka
kenikmatan dan kemewahan hidup dan kebahagiaan lahir dan
batin.
Tuhan Yang Esa, itulah yang harus mereka sembah dan bukan
patung-patung yang mereka pahat sendiri dari batu-batu gunung
yang tidak berkuasa memberi sesuatu kepada mereka atau
melindungi mereka dari ketakutan dan bahaya.
Nabi Saleh memperingatkan mereka bahawa ia adalah seorang
daripada mereka, terjalin antara dirinya dan mereka ikatan
keluarga dan darah. Mereka adalah kaumnya dan sanak
keluarganya dan dia adalah seketurunan dan sesuku dengan
mereka. Ia mengharapkan kebaikan dan kebajikan bagi mereka dan
sesekali tidak akan menjerumuskan mereka ke dalam hal-hal yang
akan membawa kerugian, kesengsaraan dan kebinasaan bagi
mereka.
Ia menerangkan kepada mereka bahawa ianya adalah pesuruh dan
utusan Allah, dan apa yang diajarkan dan didakwahkan kepada
mereka adalah amanat Allah yang harus dia sampaikan kepada
mereka untuk kebaikan mereka semasa hidup mereka dan sesudah
mereka mati di akhirat kelak.
Ia mengharapkan kaumnya mempertimbangkan dan memikirkan
sungguh-sungguh apa yang ia serukan dan anjurkan dan agar
mereka segera meninggalkan persembahan kepada berhala-berhala
itu dan percaya serta beriman kepada Allah Yang Maha Esa
seraya bertaubat dan mohon ampun kepadaNya atas dosa dan
perbuatan syirik yang selama ini telah mereka lakukan. Allah
Maha Dekat kepada mereka, mendengarkan doa mereka dan memberi
ampun kepada yang pesalah apabila dimintanya.
Terperanjatlah kaum Saleh mendengar seruan dan dakwahnya yang
bagi mereka ia merupakan hal yang baru yang tidak diduga akan
datang dari saudara atau anak mereka sendiri. Maka serentak
ditolaklah ajakan Nabi Saleh itu seraya berkata mereka
kepadanya:
" Wahai So'leh ! Kami mengenalmu seorang yang pandai, tangkas
dan cerdas, fikiranmu tajam dan pendapat serta semua
pertimbanganmu selalu tepat. Pada dirimu kami melihat tanda-
tanda kebajikan dan sifat-sifat yang terpuji. Kami
mengharapkan dari engkau sebetulnya untuk memimpin kami
menyelesaikan hal-hal yang rumit yang kami hadapi, memberi
petunjuk dalam soal-soal yang gelap bagi kami dan menjadi
ikutan dan kepercayaan kami di kala kami menghadapi krisis
dan kesusahan.
Akan tetapi segala harapan itu menjadi meleset dan kepercayaan
kami kepadamu tergelincir hari ini dengan tingkah lakumu dan
tindak tandukmu yang menyalahi adat-istiadat dan tatacara
hidup kami. Apakah yang engkau serukan kepada kami ?
Engkau menghendaki agar kami meninggalkan persembahan kami dan
nenek moyang kami, persembahan dan agama yang telah menjadi
darah daging kami menjadi sebahagian hidup kami sejak kami
dilahirkan dan tetap menjadi pegangan untuk selama-lamanya.
Kami sesekali tidak akan meninggalkannya kerana seruanmu dan
kami tidak akan mengikutimu yang sesat itu. Kami tidak
mempercayai cakap-cakap kosongmu bahkan meragukan keNabianmu.
Kami tidak akan mendurhakai nenek moyang kami dengan
meninggalkan persembahan mereka dan mengikuti jejakmu."
Nabi So'leh memperingatkan mereka agar jangan menentangnya dan
agar mengikuti ajakannya beriman kepada Allah yang telah
mengurniai mereka rezeki yang luas dan penghidupan yang
sejahtera. Diceritakan kepada mereka kisah kaum-kaum yang
mendapat seksa dan azab dari Allah kerana menentang rasulNya
dan mendustakan risalahNya.
Hal yang serupa itu dapat terjadi di atas mereka jika mereka
tidak mahu menerima dakwahnya dan mendengar nasihatnya, yang
diberikannya secara ikhlas dan jujur sebagai seorang anggota
dari keluarga besar mereka dan yang tidak mengharapkan atau
menuntut upah daripada mereka atas usahanya itu.
Ia hanya menyampaikan amanat Allah yang ditugaskan kepadanya
dan Allahlah yang akan memberinya upah dan ganjaran untuk
usahanya memberi pimpinan dan tuntutan kepada mereka.
Sekelompok kecil dari kaum Tsamud yang kebanyakkannya terdiri
dari orang-orang yang kedudukan sosial lemah menerima dakwah
Nabi So'leh dan beriman kepadanya sedangkan sebahagian yang
terbesar terutamanya mereka yang tergolong dari orang-orang
kaya dan berkedudukan tinggi tetap berkeras kepala dan
menyombongkan diri menolak ajakan Nabi So'leh dan mengingkari
kenabiannya dan berkata kepadanya:
" Wahai So'leh ! Kami kira bahawa engkau telah kerasukan
syaitan dan terkena sihir. Engkau telah menjadi tidak waras
dan menderita sakit gila. Akalmu sudah berubah dan fikiranmu
sudah kacau sehingga engkau dengan tidak sedar telah
mengeluarkan kata-kata ucapan yang tidak masuk akal dan
mungkin engkau sendiri tidak memahaminya. Engkau mengaku
bahawa engkau telah diutuskan oleh Tuhanmu sebagai nabi dan
rasulNya.
Apakah kelebihanmu daripada kami semua sehingga engkau dipilih
menjadi rasul, padahal ada orang-orang di antara kami yang
lebih patut dan lebih cekap untuk menjadi nabi atau rasul
daripada engkau. Tujuanmu dengan bercakap kosong dan kata-
katamu hanyalah untuk mengejar kedudukan dan ingin diangkat
menjadi kepala dan pemimpin bagi kaummu.
Jika engkau merasa bahwa engkau sihat badan dan sihat fikiran
dan mengaku bahawa engkau tidak mempunyai arah dan tujuan yang
terselubung dalam dakwahmu itu maka hentikanlah usahamu
menyiarkan agama barumu dengan mencerca persembahan kami dan
nenek moyangmu sendiri. Kami tidak akan mengikuti jalanmu dan
meninggalkan jalan yang telah ditempuh oleh orang-orang tua
kami lebih dahulu.
Nabi So'leh menjawab: " Aku telah berulang-ulang mengatakan
kepadamu bahawa aku tidak mengharapkan sesuatu apapun
daripadamu sebagai imbalan atas usahaku memberi tuntutan dan
penerangan kepada kamu. Aku tidak mengharapkan upah atau
mendambakan pangkat dan kedudukan bagi usahaku ini. Yang aku
lakukan semata-mata atas perintah Allah dan daripadaNya kelak
aku harapkan balasan dan ganjaran untuk itu.
Dan bagaimana aku dapat mengikutimu dan menolak tugas dan
amanat Tuhan kepadaku, padahal aku telah memperoleh bukti-
bukti yang nyata atas kebenaran dakwahku. Janganlah sesekali
kamu harapkan bahawa aku akan melanggar perintah Tuhanku dan
melalaikan kewajibanku kepadaNya hanya semata-mata untuk
melanjutkan persembahan nenek moyang kamu yang bathil itu.
Siapakah yang akan melindungiku dari murka dan azab Tuhan jika
aku berbuat demikian ? Sesungguhnya kamu hanya akan merugikan
dan membinasakan aku dengan seruanmu itu."
Setelah gagal dan tidak berjaya menghentikan usaha dakwah Nabi
So'leh dan ianya semakin mendapat perhatian orang-orang
mengikutinya dan berpihak kepadanya. Para pemimpin dan pemuka
kaum Tsamud berusaha hendak membendung arus dakwahnya yang
semakin lama makin mendapat perhatian terutama dari kalangan
bawahan menengah dalam masyarakat.
Mereka menentang Nabi So'leh dan untuk membuktikan kebenaran
kenabiannya dengan suatu bukti mukjizat dalam bentuk benda
atau kejadian luar biasa yang berada di luar kekuasaan
manusia.
* Allah Memberi Mukjizat Kepada Nabi So'leh A.S. *
Nabi So'leh sedar bahawa tentangan kaumnya yang menuntut bukti
daripadanya berupa mukjizat itu adalah bertujuan hendak
menghilangkan pengaruhnya dan mengikis habis kewibawaannya
di mata kaumnya terutama para pengikutnya bila ia gagal
memenuhi tentangan dan tuntutan mereka. Nabi So'leh membalas
tentangan mereka dengan menuntut janji dengan mereka bila ia
berhasil mendatangkan mukjizat yang mereka minta bahawa mereka
akan meninggalkan agama dan persembahan mereka dan akan
mengikuti Nabi So'leh dan beriman kepadanya.
Sesuai dengan permintaan dan petunjuk pemuka-pemuka kaum
Tsamud, berdoalah Nabi So'leh memohon kepada Allah agar
memberinya suatu mukjizat untuk membuktikan kebenaran
risalahnya dan sekaligus mematahkan perlawanan dan tentangan
kaumnya yang masih berkeras kepala itu. Ia memohon dari Allah
dengan kekuasaanNya menciptakan seekor unta betina
dikeluarkannya dari perut sebuah batu karang besar yang
terdapat di sisi sebuah bukit yang mereka tunjuk.
Maka sejurus kemudian, dengan izin Allah Yang Maha Kuasa lagi
Maha Pencipta, terbelahlah batu karang yang ditunjuk itu dan
keluar dari perutnya seekor unta betina.
Dengan menunjuk kepada binatang yang baru keluar dari perut
batu besar itu berkatalah Nabi So'leh kepada mereka: " Inilah
dia unta Allah, janganlah kamu ganggu dan biarkanlah ia
mencari makanannya sendiri di atas bumi Allah. Ia mempunyai
giliran untuk mendapatkan air minum dan kamu mempunyai giliran
untuk mendapatkan minum bagimu dan bagi ternakanmu juga dan
ketahuilah bahawa Allah akan menurunkan azabNya bila kamu
sampai mengganggu binatang ini."
Kemudian berkeliaranlah unta di ladang-ladang memakan rumput
sesuka hatinya tanpa mendapat gangguan. Dan ketika giliran
minumnya tiba, pergilah unta itu ke sebuah perigi yang diberi
nama perigi unta dan minumlah sepuas hatinya. Dan pada hari-
hari giliran unta Nabi So'leh itu datang minum tiada seekor
binatang lain berani menghampirinya,
Hal ini menimbulkan rasa tidak senang pada pemilik-pemilik
binatang itu yang semakin hari semakin merasakan bahawa adanya
unta Nabi So'leh di tengah-tengah mereka itu merupakan
gangguan, laksana duri yang melintang di dalam kerongkong.
Dengan berhasilnya Nabi So'leh mendatangkan mukjizat yang
mereka tuntut, maka gagallah para pemuka kaum Tsamud dalam
usahanya untuk menjatuhkan kehormatan dan menghilangkan
pengaruh Nabi So'leh. Sebaliknya telah menambah tebal
kepercayaan para pengikutnya dan menghilang banyak keraguan
dari kaumnya.
Maka dihasutnya oleh mereka pemilik-pemilik ternakan yang
merasa jengkel dan tidak senang dengan adanya unta Nabi So'leh
yang bermaharajalela di ladang dan kebun-kebun mereka serta
ditakuti oleh binatang-binatang peliharaannya.
* Unta Nabi So'leh Dibunuh. *
Persekongkolan diadakan oleh orang-orang dari kaum Tsamud
untuk mengatur rancangan pembunuhan unta Nabi So'leh. Dan
selagi orang masih dibayangi oleh rasa takut dari azab yang
diancam oleh Nabi So'leh apabila untanya diganggu di samping
adanya dorongan keinginan yang kuat untuk melenyapkan binatang
itu dari atas bumi mereka, muncullah tiba-tiba seorang janda
bangsawan yang kaya raya menawarkan akan menyerah dirinya
kepada siapa yang dapat membunuh unta So'leh.
Di samping janda itu, ada seorang wanita lain yang mempunyai
beberapa puteri cantik-cantik menawarkan akan menghadiahkan
salah seorang dari puteri-puterinya kepada orang yang berhasil
membunuh unta itu.
Dua macam hadiah yang menggiurkan dari kedua wanita itu,
di samping hasutan para pemuka Tsamud mengundang dua orang
lelaki bernama Mushadda' bin Muharrij dan Gudar bin Salif,
bersiap-siap akan melakukan pembunuhan bagi meraih hadiah yang
dijanjikan di samping sanjungan dan pujian yang akan
diterimanya dari para kafir suku Tsamud bila unta Nabi So'leh
telah mati dibunuh.
Dengan bantuan tujuh orang lelaki lagi, bersembunyilah
kumpulan itu di suatu tempat biasanya di lalui oleh unta dalam
perjalanannya ke perigi tempat ianya minum. Dan begitu unta
yang tidak berdosa itu berlalu, segeralah dipanah betisnya
oleh Musadda' yang disusul oleh Gudar dengan menikamkan
pedangnya di perutnya.
Dengan perasaan megah dan bangga pergilah para pembunuh unta
itu ke ibu kota menyampaikan berita matinya unta Nabi So'leh
yang mendapat sambutan sorak-sorai dan teriakan gembira dari
pihak musyrikin seakan-akan mereka kembali dari medan perang
dengan membawa kemenangan yang gilang gemilang.
Berkatalah mereka kepada Nabi So'leh: " Wahai So'leh ! Untamu
telah mati dibunuh, cubalah datangkan apa yang engkau katakan
dulu akan ancamannya bila unta itu diganggu, jika engkau
betul-betul termasuk orang-orang yang terlalu benar dalam
kata-katanya."
Nabi So'leh menjawab: " Aku telah peringatkan kamu, bahawa
Allah akan menurunkan azabNya ke atas kamu jika kamu
mengganggu unta itu. Maka dengan terbunuhnya unta itu maka
tunggulah engkau akan tibanya masa azab yang Allah talah
janjikan dan telah aku sampaikan kepada kamu. Kamu telah
menentang Allah dan terimalah kelak akibat tentanganmu
kepadaNya. Janji Allah tidak akan meleset.
Kamu boleh bersuka ria dan bersenang-senang selama tiga hari
ini kemudian, terimalah ganjaranmu yang setimpal pada hari
keempat. Demikianlah kehendak Allah dan taqdirNya yang tidak
dapat ditunda atau dihalang."
Ada kemungkinan menurut ahli tafsir, bahawa Allah melalui
rasulNya Nabi So'leh memberi waktu tiga hari itu untuk memberi
kesempatan, kalau-kalau mereka sedar akan dosanya dan
bertaubat minta ampun serta beriman kepada Nabi So'leh kepada
risalahnya.
Akan tetapi dalam kenyataannya tempoh tiga hari itu bahkan
menjadi bahan ejekan kepada Nabi So'leh yang ditentangnya
untuk mempercepat datangnya azab itu dan tidak usah
ditangguhkan tiga hari lagi.
* Turunnya Azab Allah Yang Dijanjikan.*
Nabi So'leh memberitahu kaumnya bahwa azab Allah yang akan
menimpa ke atas mereka akan didahului dengan tanda-tanda,
iaitu pada hari pertama apabila mereka terbangun dari tidurnya
akan menemui wajah mereka menjadi kuning dan berubah menjadi
merah pada hari kedua dan hitam pada hari ketiga dan pada hari
keempat turunlah azab Allah yang pedih.
Mendengar ancaman azab yang diberitahukan oleh Nabi So'leh
kepada kaumnya. Kelompok sembilan orang iaitu kelompok
pembunuh unta ingin merancang pembunuhan ke atas diri Nabi
So'leh untuk mendahului tibanya azab yang diancamkan itu.
Mereka mengadakan pertemuan rahsia dan bersumpah bersama akan
melaksanakan rancangan pembunuhan itu di waktu malam, di saat
orang masih tidur nyenyak untuk menghindari tuntutan balas
darah oleh keluarga Nabi So'leh, jika diketahui identiti
mereka sebagai pembunuhnya. Rancangan mereka ini dirahsiakan
sehingga tidak diketahui dan didengar oleh siapa pun kecuali
kesembilan orang itu sendiri.
Ketika mereka datang ke tempat Nabi So'leh bagi melaksanakan
rancangan jahatnya di malam yang gelap gelita dan sunyi senyap
jatuhlah di atas kepala mereka, batu-batu besar yang tidak
diketahui dari arah mana datangnya dan yang seketika
merebahkan mereka di atas tanah dalam keadaan tidak bernyawa
lagi. Demikianlah Allah telah melindungi rasulNya dari
perbuatan jahat hamba-hambaNya yang kafir.
Satu hari sebelum hari turunnya azab yang telah ditentukan
itu, dengan izin Allah, berangkatlah Nabi So'leh bersama para
mukminin pengikutnya menuju Ramlah, sebuah tempat di Palestin,
meninggalkan Hijir dan penghuninya, kaum Tsamud habis binasa,
ditimpa halilintar yang dahsyat beriringan dengan gempa bumi
yang mengerikan.
* Kisah Nabi So'leh Dalam Al-Quran. *
Kisah Nabi So'leh diceritakan oleh 72 ayat dalam 11 surah
di antaranya surah Al A'raaf, ayat 73 hingga 79 , surah Hud,
ayat 61 sehingga ayat 68 dan surah Al-Qamar, ayat 23 sehingga
ayat 32.
* Pengajaran Dari Kisah Nabi So'leh A.S. *
Pengajaran yang dapat dirumus dari kisah Nabi So'leh ini ialah
bahawa dosa dan perbuatan mungkar yang dilakukan oleh
sekelompok kecil warga masyarakat dapat membinasakan
masyarakat itu seluruhnya.
Lihatlah betapa kaum Tsamud menjadi binasa, hancur dan bahkan
tersapu bersih dari muka bumi kerana dosa dan pelanggaran
perintah Allah yang dilakukan oleh segelintir pembunuh unta
Nabi So'leh A.S.
Di sinilah letaknya hikmah perintah Allah agar kita melakukan
amar makruf nahi mungkar. Kerana dengan melakukan tugas amar
makruf nahi mungkar yang menjadi fardu kifayah itu, setidak-
tidaknya kalau tidak berhasil mencegah kemungkaran yang
terjadi di dalam masyarakat dan lindungan kita, kita telah
membebaskan diri dari dosa menyetujui atau merestui perbuatan
mungkar itu.
Bersikap pasif, acuh tak acuh terhadap maksiat dan kemungkaran
yang berlaku di depan mata dapat diertikan sebagai persetujuan
dan penyekutuan terhadap perbuatan mungkar itu.
Nabi So'leh a.s. adalah anak kepada Ubaid bin Jabir bin
Tsamud. Kaum Tsamud merupakan gelaran yang diambil bersempena
nama datuk iaitu 'Ubaidah bin Tsamud bin Amir bin Iram bin Sam
bin Nuh a.s.
Mereka bertempat tinggal di suatu dataran bernama " Al hijir "
terletak antara Hijaz dan Syam yang dahulunya termasuk jajahan
dan dikuasai suku Aad yang telah habis binasa di sapu angin
taufan yang di kirim oleh Allah sebagai pembalasan atas
pembangkangan dan pengingkaran mereka terhadap dakwah dan
risalah Nabi Hud A.S.
Kemakmuran dan kemewahan hidup serta kekayaan alam yang dahulu
dimiliki dan dinikmati oleh kaum Aad telah diwarisi oleh kaum
Tsamud. Tanah-tanah yang subur yang memberikan hasil berlimpah
ruah, binatang-binatang perahan dan lemak yang berkembang
biak, kebun-kebun bunga yang indah-indah, bangunan rumah-rumah
yang didirikan di atas tanah yang datar dan dipahatnya dari
gunung.
Semuanya itu menjadikan mereka hidup tenteram, sejahtera dan
bahagia, merasa aman dari segala gangguan alamiah dan bahawa
kemewahan hidup mereka akan kekal bagi mereka dan anak
keturunan mereka.
Kaum Tsamud tidak mengenal Tuhan. Tuhan Mereka adalah berhala-
berhala yang mereka sembah dan puja, kepadanya mereka
berkorban, tempat mereka minta perlindungan dari segala bala
dan musibah dan mengharapkan kebaikan serta kebahagiaan.
Mereka tidak dapat melihat atau memikirkan lebih jauh dan apa
yang dapat mereka jangkau dengan pancaindera.
* Nabi Saleh Berdakwah Kepada Kaum Tsamud. *
Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang tidak akan
membiarkan hamba-hambaNya berada dalam kegelapan terus-menerus
tanpa diutusnya Nabi, pesuruh disisiNya untuk memberi
penerangan dan memimpin mereka keluar dari jalan yang sesat
ke jalan yang benar. Demikian pula Allah tidak akan menurunkan
azab dan seksaan kepada suatu umat sebelum mereka
diperingatkan dan diberi petunjuk olehNya dengan perantara
seorang yang dipilih untuk menjadi utusan dan rasulNya.
Sunnatullah ini berlaku pula kepada kaum Tsamud, yang kepada
mereka telah diutuskan Nabi So'leh seorang yang telah
dipilihNya dari suku mereka sendiri, dari keluarga yang
terpandang dan dihormati oleh kaumnya, terkenal tangkas,
cerdik pandai, rendah hati dan ramah-tamah dalam pergaulan.
Dikenalkan mereka oleh Nabi So'leh kepada Tuhan yang sepatut
mereka sembah, Tuhan Allah Yang Maha Esa, yang telah mencipta
mereka, menciptakan alam sekitar mereka, menciptakan tanah-
tanah yang subur yang menghasilkan bahan-bahan keperluan hidup
mereka, menciptakan binatang-binatang yang memberi manfaat dan
berguna bagi mereka dan dengan demikian memberi kepada mereka
kenikmatan dan kemewahan hidup dan kebahagiaan lahir dan
batin.
Tuhan Yang Esa, itulah yang harus mereka sembah dan bukan
patung-patung yang mereka pahat sendiri dari batu-batu gunung
yang tidak berkuasa memberi sesuatu kepada mereka atau
melindungi mereka dari ketakutan dan bahaya.
Nabi Saleh memperingatkan mereka bahawa ia adalah seorang
daripada mereka, terjalin antara dirinya dan mereka ikatan
keluarga dan darah. Mereka adalah kaumnya dan sanak
keluarganya dan dia adalah seketurunan dan sesuku dengan
mereka. Ia mengharapkan kebaikan dan kebajikan bagi mereka dan
sesekali tidak akan menjerumuskan mereka ke dalam hal-hal yang
akan membawa kerugian, kesengsaraan dan kebinasaan bagi
mereka.
Ia menerangkan kepada mereka bahawa ianya adalah pesuruh dan
utusan Allah, dan apa yang diajarkan dan didakwahkan kepada
mereka adalah amanat Allah yang harus dia sampaikan kepada
mereka untuk kebaikan mereka semasa hidup mereka dan sesudah
mereka mati di akhirat kelak.
Ia mengharapkan kaumnya mempertimbangkan dan memikirkan
sungguh-sungguh apa yang ia serukan dan anjurkan dan agar
mereka segera meninggalkan persembahan kepada berhala-berhala
itu dan percaya serta beriman kepada Allah Yang Maha Esa
seraya bertaubat dan mohon ampun kepadaNya atas dosa dan
perbuatan syirik yang selama ini telah mereka lakukan. Allah
Maha Dekat kepada mereka, mendengarkan doa mereka dan memberi
ampun kepada yang pesalah apabila dimintanya.
Terperanjatlah kaum Saleh mendengar seruan dan dakwahnya yang
bagi mereka ia merupakan hal yang baru yang tidak diduga akan
datang dari saudara atau anak mereka sendiri. Maka serentak
ditolaklah ajakan Nabi Saleh itu seraya berkata mereka
kepadanya:
" Wahai So'leh ! Kami mengenalmu seorang yang pandai, tangkas
dan cerdas, fikiranmu tajam dan pendapat serta semua
pertimbanganmu selalu tepat. Pada dirimu kami melihat tanda-
tanda kebajikan dan sifat-sifat yang terpuji. Kami
mengharapkan dari engkau sebetulnya untuk memimpin kami
menyelesaikan hal-hal yang rumit yang kami hadapi, memberi
petunjuk dalam soal-soal yang gelap bagi kami dan menjadi
ikutan dan kepercayaan kami di kala kami menghadapi krisis
dan kesusahan.
Akan tetapi segala harapan itu menjadi meleset dan kepercayaan
kami kepadamu tergelincir hari ini dengan tingkah lakumu dan
tindak tandukmu yang menyalahi adat-istiadat dan tatacara
hidup kami. Apakah yang engkau serukan kepada kami ?
Engkau menghendaki agar kami meninggalkan persembahan kami dan
nenek moyang kami, persembahan dan agama yang telah menjadi
darah daging kami menjadi sebahagian hidup kami sejak kami
dilahirkan dan tetap menjadi pegangan untuk selama-lamanya.
Kami sesekali tidak akan meninggalkannya kerana seruanmu dan
kami tidak akan mengikutimu yang sesat itu. Kami tidak
mempercayai cakap-cakap kosongmu bahkan meragukan keNabianmu.
Kami tidak akan mendurhakai nenek moyang kami dengan
meninggalkan persembahan mereka dan mengikuti jejakmu."
Nabi So'leh memperingatkan mereka agar jangan menentangnya dan
agar mengikuti ajakannya beriman kepada Allah yang telah
mengurniai mereka rezeki yang luas dan penghidupan yang
sejahtera. Diceritakan kepada mereka kisah kaum-kaum yang
mendapat seksa dan azab dari Allah kerana menentang rasulNya
dan mendustakan risalahNya.
Hal yang serupa itu dapat terjadi di atas mereka jika mereka
tidak mahu menerima dakwahnya dan mendengar nasihatnya, yang
diberikannya secara ikhlas dan jujur sebagai seorang anggota
dari keluarga besar mereka dan yang tidak mengharapkan atau
menuntut upah daripada mereka atas usahanya itu.
Ia hanya menyampaikan amanat Allah yang ditugaskan kepadanya
dan Allahlah yang akan memberinya upah dan ganjaran untuk
usahanya memberi pimpinan dan tuntutan kepada mereka.
Sekelompok kecil dari kaum Tsamud yang kebanyakkannya terdiri
dari orang-orang yang kedudukan sosial lemah menerima dakwah
Nabi So'leh dan beriman kepadanya sedangkan sebahagian yang
terbesar terutamanya mereka yang tergolong dari orang-orang
kaya dan berkedudukan tinggi tetap berkeras kepala dan
menyombongkan diri menolak ajakan Nabi So'leh dan mengingkari
kenabiannya dan berkata kepadanya:
" Wahai So'leh ! Kami kira bahawa engkau telah kerasukan
syaitan dan terkena sihir. Engkau telah menjadi tidak waras
dan menderita sakit gila. Akalmu sudah berubah dan fikiranmu
sudah kacau sehingga engkau dengan tidak sedar telah
mengeluarkan kata-kata ucapan yang tidak masuk akal dan
mungkin engkau sendiri tidak memahaminya. Engkau mengaku
bahawa engkau telah diutuskan oleh Tuhanmu sebagai nabi dan
rasulNya.
Apakah kelebihanmu daripada kami semua sehingga engkau dipilih
menjadi rasul, padahal ada orang-orang di antara kami yang
lebih patut dan lebih cekap untuk menjadi nabi atau rasul
daripada engkau. Tujuanmu dengan bercakap kosong dan kata-
katamu hanyalah untuk mengejar kedudukan dan ingin diangkat
menjadi kepala dan pemimpin bagi kaummu.
Jika engkau merasa bahwa engkau sihat badan dan sihat fikiran
dan mengaku bahawa engkau tidak mempunyai arah dan tujuan yang
terselubung dalam dakwahmu itu maka hentikanlah usahamu
menyiarkan agama barumu dengan mencerca persembahan kami dan
nenek moyangmu sendiri. Kami tidak akan mengikuti jalanmu dan
meninggalkan jalan yang telah ditempuh oleh orang-orang tua
kami lebih dahulu.
Nabi So'leh menjawab: " Aku telah berulang-ulang mengatakan
kepadamu bahawa aku tidak mengharapkan sesuatu apapun
daripadamu sebagai imbalan atas usahaku memberi tuntutan dan
penerangan kepada kamu. Aku tidak mengharapkan upah atau
mendambakan pangkat dan kedudukan bagi usahaku ini. Yang aku
lakukan semata-mata atas perintah Allah dan daripadaNya kelak
aku harapkan balasan dan ganjaran untuk itu.
Dan bagaimana aku dapat mengikutimu dan menolak tugas dan
amanat Tuhan kepadaku, padahal aku telah memperoleh bukti-
bukti yang nyata atas kebenaran dakwahku. Janganlah sesekali
kamu harapkan bahawa aku akan melanggar perintah Tuhanku dan
melalaikan kewajibanku kepadaNya hanya semata-mata untuk
melanjutkan persembahan nenek moyang kamu yang bathil itu.
Siapakah yang akan melindungiku dari murka dan azab Tuhan jika
aku berbuat demikian ? Sesungguhnya kamu hanya akan merugikan
dan membinasakan aku dengan seruanmu itu."
Setelah gagal dan tidak berjaya menghentikan usaha dakwah Nabi
So'leh dan ianya semakin mendapat perhatian orang-orang
mengikutinya dan berpihak kepadanya. Para pemimpin dan pemuka
kaum Tsamud berusaha hendak membendung arus dakwahnya yang
semakin lama makin mendapat perhatian terutama dari kalangan
bawahan menengah dalam masyarakat.
Mereka menentang Nabi So'leh dan untuk membuktikan kebenaran
kenabiannya dengan suatu bukti mukjizat dalam bentuk benda
atau kejadian luar biasa yang berada di luar kekuasaan
manusia.
* Allah Memberi Mukjizat Kepada Nabi So'leh A.S. *
Nabi So'leh sedar bahawa tentangan kaumnya yang menuntut bukti
daripadanya berupa mukjizat itu adalah bertujuan hendak
menghilangkan pengaruhnya dan mengikis habis kewibawaannya
di mata kaumnya terutama para pengikutnya bila ia gagal
memenuhi tentangan dan tuntutan mereka. Nabi So'leh membalas
tentangan mereka dengan menuntut janji dengan mereka bila ia
berhasil mendatangkan mukjizat yang mereka minta bahawa mereka
akan meninggalkan agama dan persembahan mereka dan akan
mengikuti Nabi So'leh dan beriman kepadanya.
Sesuai dengan permintaan dan petunjuk pemuka-pemuka kaum
Tsamud, berdoalah Nabi So'leh memohon kepada Allah agar
memberinya suatu mukjizat untuk membuktikan kebenaran
risalahnya dan sekaligus mematahkan perlawanan dan tentangan
kaumnya yang masih berkeras kepala itu. Ia memohon dari Allah
dengan kekuasaanNya menciptakan seekor unta betina
dikeluarkannya dari perut sebuah batu karang besar yang
terdapat di sisi sebuah bukit yang mereka tunjuk.
Maka sejurus kemudian, dengan izin Allah Yang Maha Kuasa lagi
Maha Pencipta, terbelahlah batu karang yang ditunjuk itu dan
keluar dari perutnya seekor unta betina.
Dengan menunjuk kepada binatang yang baru keluar dari perut
batu besar itu berkatalah Nabi So'leh kepada mereka: " Inilah
dia unta Allah, janganlah kamu ganggu dan biarkanlah ia
mencari makanannya sendiri di atas bumi Allah. Ia mempunyai
giliran untuk mendapatkan air minum dan kamu mempunyai giliran
untuk mendapatkan minum bagimu dan bagi ternakanmu juga dan
ketahuilah bahawa Allah akan menurunkan azabNya bila kamu
sampai mengganggu binatang ini."
Kemudian berkeliaranlah unta di ladang-ladang memakan rumput
sesuka hatinya tanpa mendapat gangguan. Dan ketika giliran
minumnya tiba, pergilah unta itu ke sebuah perigi yang diberi
nama perigi unta dan minumlah sepuas hatinya. Dan pada hari-
hari giliran unta Nabi So'leh itu datang minum tiada seekor
binatang lain berani menghampirinya,
Hal ini menimbulkan rasa tidak senang pada pemilik-pemilik
binatang itu yang semakin hari semakin merasakan bahawa adanya
unta Nabi So'leh di tengah-tengah mereka itu merupakan
gangguan, laksana duri yang melintang di dalam kerongkong.
Dengan berhasilnya Nabi So'leh mendatangkan mukjizat yang
mereka tuntut, maka gagallah para pemuka kaum Tsamud dalam
usahanya untuk menjatuhkan kehormatan dan menghilangkan
pengaruh Nabi So'leh. Sebaliknya telah menambah tebal
kepercayaan para pengikutnya dan menghilang banyak keraguan
dari kaumnya.
Maka dihasutnya oleh mereka pemilik-pemilik ternakan yang
merasa jengkel dan tidak senang dengan adanya unta Nabi So'leh
yang bermaharajalela di ladang dan kebun-kebun mereka serta
ditakuti oleh binatang-binatang peliharaannya.
* Unta Nabi So'leh Dibunuh. *
Persekongkolan diadakan oleh orang-orang dari kaum Tsamud
untuk mengatur rancangan pembunuhan unta Nabi So'leh. Dan
selagi orang masih dibayangi oleh rasa takut dari azab yang
diancam oleh Nabi So'leh apabila untanya diganggu di samping
adanya dorongan keinginan yang kuat untuk melenyapkan binatang
itu dari atas bumi mereka, muncullah tiba-tiba seorang janda
bangsawan yang kaya raya menawarkan akan menyerah dirinya
kepada siapa yang dapat membunuh unta So'leh.
Di samping janda itu, ada seorang wanita lain yang mempunyai
beberapa puteri cantik-cantik menawarkan akan menghadiahkan
salah seorang dari puteri-puterinya kepada orang yang berhasil
membunuh unta itu.
Dua macam hadiah yang menggiurkan dari kedua wanita itu,
di samping hasutan para pemuka Tsamud mengundang dua orang
lelaki bernama Mushadda' bin Muharrij dan Gudar bin Salif,
bersiap-siap akan melakukan pembunuhan bagi meraih hadiah yang
dijanjikan di samping sanjungan dan pujian yang akan
diterimanya dari para kafir suku Tsamud bila unta Nabi So'leh
telah mati dibunuh.
Dengan bantuan tujuh orang lelaki lagi, bersembunyilah
kumpulan itu di suatu tempat biasanya di lalui oleh unta dalam
perjalanannya ke perigi tempat ianya minum. Dan begitu unta
yang tidak berdosa itu berlalu, segeralah dipanah betisnya
oleh Musadda' yang disusul oleh Gudar dengan menikamkan
pedangnya di perutnya.
Dengan perasaan megah dan bangga pergilah para pembunuh unta
itu ke ibu kota menyampaikan berita matinya unta Nabi So'leh
yang mendapat sambutan sorak-sorai dan teriakan gembira dari
pihak musyrikin seakan-akan mereka kembali dari medan perang
dengan membawa kemenangan yang gilang gemilang.
Berkatalah mereka kepada Nabi So'leh: " Wahai So'leh ! Untamu
telah mati dibunuh, cubalah datangkan apa yang engkau katakan
dulu akan ancamannya bila unta itu diganggu, jika engkau
betul-betul termasuk orang-orang yang terlalu benar dalam
kata-katanya."
Nabi So'leh menjawab: " Aku telah peringatkan kamu, bahawa
Allah akan menurunkan azabNya ke atas kamu jika kamu
mengganggu unta itu. Maka dengan terbunuhnya unta itu maka
tunggulah engkau akan tibanya masa azab yang Allah talah
janjikan dan telah aku sampaikan kepada kamu. Kamu telah
menentang Allah dan terimalah kelak akibat tentanganmu
kepadaNya. Janji Allah tidak akan meleset.
Kamu boleh bersuka ria dan bersenang-senang selama tiga hari
ini kemudian, terimalah ganjaranmu yang setimpal pada hari
keempat. Demikianlah kehendak Allah dan taqdirNya yang tidak
dapat ditunda atau dihalang."
Ada kemungkinan menurut ahli tafsir, bahawa Allah melalui
rasulNya Nabi So'leh memberi waktu tiga hari itu untuk memberi
kesempatan, kalau-kalau mereka sedar akan dosanya dan
bertaubat minta ampun serta beriman kepada Nabi So'leh kepada
risalahnya.
Akan tetapi dalam kenyataannya tempoh tiga hari itu bahkan
menjadi bahan ejekan kepada Nabi So'leh yang ditentangnya
untuk mempercepat datangnya azab itu dan tidak usah
ditangguhkan tiga hari lagi.
* Turunnya Azab Allah Yang Dijanjikan.*
Nabi So'leh memberitahu kaumnya bahwa azab Allah yang akan
menimpa ke atas mereka akan didahului dengan tanda-tanda,
iaitu pada hari pertama apabila mereka terbangun dari tidurnya
akan menemui wajah mereka menjadi kuning dan berubah menjadi
merah pada hari kedua dan hitam pada hari ketiga dan pada hari
keempat turunlah azab Allah yang pedih.
Mendengar ancaman azab yang diberitahukan oleh Nabi So'leh
kepada kaumnya. Kelompok sembilan orang iaitu kelompok
pembunuh unta ingin merancang pembunuhan ke atas diri Nabi
So'leh untuk mendahului tibanya azab yang diancamkan itu.
Mereka mengadakan pertemuan rahsia dan bersumpah bersama akan
melaksanakan rancangan pembunuhan itu di waktu malam, di saat
orang masih tidur nyenyak untuk menghindari tuntutan balas
darah oleh keluarga Nabi So'leh, jika diketahui identiti
mereka sebagai pembunuhnya. Rancangan mereka ini dirahsiakan
sehingga tidak diketahui dan didengar oleh siapa pun kecuali
kesembilan orang itu sendiri.
Ketika mereka datang ke tempat Nabi So'leh bagi melaksanakan
rancangan jahatnya di malam yang gelap gelita dan sunyi senyap
jatuhlah di atas kepala mereka, batu-batu besar yang tidak
diketahui dari arah mana datangnya dan yang seketika
merebahkan mereka di atas tanah dalam keadaan tidak bernyawa
lagi. Demikianlah Allah telah melindungi rasulNya dari
perbuatan jahat hamba-hambaNya yang kafir.
Satu hari sebelum hari turunnya azab yang telah ditentukan
itu, dengan izin Allah, berangkatlah Nabi So'leh bersama para
mukminin pengikutnya menuju Ramlah, sebuah tempat di Palestin,
meninggalkan Hijir dan penghuninya, kaum Tsamud habis binasa,
ditimpa halilintar yang dahsyat beriringan dengan gempa bumi
yang mengerikan.
* Kisah Nabi So'leh Dalam Al-Quran. *
Kisah Nabi So'leh diceritakan oleh 72 ayat dalam 11 surah
di antaranya surah Al A'raaf, ayat 73 hingga 79 , surah Hud,
ayat 61 sehingga ayat 68 dan surah Al-Qamar, ayat 23 sehingga
ayat 32.
* Pengajaran Dari Kisah Nabi So'leh A.S. *
Pengajaran yang dapat dirumus dari kisah Nabi So'leh ini ialah
bahawa dosa dan perbuatan mungkar yang dilakukan oleh
sekelompok kecil warga masyarakat dapat membinasakan
masyarakat itu seluruhnya.
Lihatlah betapa kaum Tsamud menjadi binasa, hancur dan bahkan
tersapu bersih dari muka bumi kerana dosa dan pelanggaran
perintah Allah yang dilakukan oleh segelintir pembunuh unta
Nabi So'leh A.S.
Di sinilah letaknya hikmah perintah Allah agar kita melakukan
amar makruf nahi mungkar. Kerana dengan melakukan tugas amar
makruf nahi mungkar yang menjadi fardu kifayah itu, setidak-
tidaknya kalau tidak berhasil mencegah kemungkaran yang
terjadi di dalam masyarakat dan lindungan kita, kita telah
membebaskan diri dari dosa menyetujui atau merestui perbuatan
mungkar itu.
Bersikap pasif, acuh tak acuh terhadap maksiat dan kemungkaran
yang berlaku di depan mata dapat diertikan sebagai persetujuan
dan penyekutuan terhadap perbuatan mungkar itu.
posted from Bloggeroid
No comments:
Post a Comment