Al-Quran Mukjizat Terbesar Rasulullah S.A.W
BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
Sumber: Berita Harian, 14 September 2008 - 14 Ramadhan 1429
RABU ini, sekali lagi umat Islam menyambut ulang tahun peristiwa terbesar dalam sejarah Islam iaitu turunnya al-Quran, mukjizat terbesar Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW pada 17 Ramadan yang turut dikenali sebagai Nuzul Quran.
Ada
ulama berpendapat al-Quran diturunkan kepada Rasulullah untuk
disampaikan kepada seluruh umat manusia menerusi tiga peringkat.
Peringkat pertama, al-Quran diturunkan Allah secara keseluruhannya ke
suatu tempat dinamakan Lauhil Mahfudz.
Peringkat
kedua, al-Quran dibawa keseluruhannya dari Lauhil Mahfudz ke Baitul
Izzah iaitu suatu tempat yang terletak di langit dunia. Proses ini
berlaku pada malam lailatul qadar seperti firman-Nya dalam ayat pertama
surah al-Qadr: "Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) ini pada malam
lailatul qadar."
Seterusnya,
al-Quran diturunkan dari langit dunia kepada Nabi Muhammad menerusi
perantaraan malaikat Jibrail AS secara berperingkat dan turunnya ayat
pertama adalah pada 17 Ramadan bersamaan 6 Ogos 610.
Peristiwa
penurunan ayat pertama hingga kelima dari surah al-Alaq itu juga
menjadi petanda kerasulan Nabi Muhammad ketika Baginda berada di Gua
Hira, di bukit Jabal Nur berhampiran Makkah.
Ayat
itu adalah: "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang
menciptakan (sekian makhluk). Ia mencipta manusia daripada segumpal
darah. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia
melalui pena dan penulisan. Ia mengajarkan manusia akan apa yang tidak
diketahuinya."
Ayat
al-Quran mengandungi 114 surah diturunkan selama 23 tahun dengan 13
tahun di Makkah (1,456 ayat) dan sepuluh tahun di Madinah (4,780 ayat).
Selepas
disampaikan Rasulullah, nas al-Quran dipelihara melalui tiga cara iaitu
hafalan sahabat, naskhah yang ditulis untuk nabi serta naskhah yang
ditulis untuk simpanan sahabat. Selain itu, Rasulullah turut mengulang
ayat al-Quran di hadapan Jibrail setahun sekali dan pada akhir hayat
Baginda, Rasulullah khatam al-Quran sebanyak dua kali di hadapan
Jibrail.
Sejarah
penjilidan al-Quran bermula pada pemerintahan Uthman Affan dan setiap
nas disusun mengikut tertib ditunjukkan Rasulullah sebelum Baginda
wafat. Uthman menubuhkan jawatankuasa khas untuk membukukan al-Quran
diketuai Zaid bin Tsabit selain Abdullah bin Zubair, Sa'id 'Ash dan
Abdur Rahman bin Harits bin Hisyam.
Jawatankuasa
itu mengumpul serta menyalin nas al-Quran hingga dibukukan selain
memperoleh lembaran nas yang disalin Abu Bakar as-Siddiq daripada
puterinya Hafsah. Antara lain, jawatankuasa itu menjejak penghafaz
al-Quran untuk mendengar hafalan mereka dan semua hafalan itu ditulis
kembali dalam dialek Quraish untuk mengelakkan perbalahan sesama kaum.
Akhirnya,
jawatankuasa itu berjaya menyalin serta menjilid lima al-Quran yang
dinamakan al-Mushhaf dan empat daripadanya dikirimkan ke Makkah, Syria,
Basrah dan Kufah untuk disalin pihak di sana. Sebuah lagi al-Quran
disimpan untuk kegunaan Uthman RA dinamakan Mushhaf al-Imam dan selepas
itu, semua lembaran salinan al-Quran yang ditulis sebelum pembukuan
dibakar.
Ayat
al-Quran turut memiliki rahsia tersendiri mengenai kehidupan yang
disampaikan kepada manusia secara jelas atau memerlukan kajian mendalam.
Hal ini diakui Allah menerusi firman-Nya: "Inilah ayat-ayat al-Quran
yang mengandungi hikmah." (Surah Yunus, ayat pertama).
Allah
sudah menerangkan secara jelas mengenai pelbagai fakta sains yang
melampaui pemikiran manusia walaupun pada masa ayat al-Quran diturunkan,
zaman ketika itu masih dianggap kuno dan belum terdedah kepada ilmu
sains.
Antara
fakta sains yang ditemui dalam al-Quran iaitu semua cakerawala bergerak
secara terapung (Yaasiin: 40), bumi bergerak (An-Naml: 88), atom adalah
benda terkecil (Yunus: 61), semakin tinggi semakin sukar bernafas
(Al-An'aam: 125), makhluk berpasangan (Adz-Dzaariyaat: 49), proses
kejadian manusia (Al-Mu'minuun), kegunaan besi (Al-Hadiid: 25) dan
langit yang terkawal (Al-Anbiyaa': 32).
Selain
itu, kajian lain yang dijalankan mendapati jumlah sesetengah perkataan
yang berlawanan dalam bahasa Arab adalah sama antaranya perkataan dunia
dan akhirat disebut masing-masing sebanyak 115 kali.
Perkataan
lain adalah malaikat dan syaitan (88 kali), hidup dan mati (145 kali),
faedah dan kerugian (50 kali), kesusahan dan kesabaran (114 kali),
lelaki dan perempuan (24 kali), ummah dan penyampai (50 kali), iblis dan
memohon perlindungan daripada iblis (11 kali), musibah dan bersyukur
(75 kali), bersedekah dan berpuas hati (73 kali) serta zakat dan berkat
(32 kali).
Golongan
muslimin dan jihad (41 kali), emas dan kemurahan hidup (lapan kali),
keajaiban dan fitnah (60 kali), minda dan nur (49 kali), lidah dan
sumpah (25 kali), nafsu dan ketakutan (lapan kali), bercakap di khalayak
ramai dan berdakwah (18 kali).
No comments:
Post a Comment