Saturday 31 August 2013

Hikmah Dari Diam...^^..

Hikmah Dari Diam...^^..

DIAM Itu Mengandungi 7000 kebaikan, yang Terkandung dalam
7 Kalimat...

1. "Diam adalah ibadah tanpa perlu bersusah payah...!!!"
2. "Diam adalah perhiasan tanpa berhias...!!!"
3. "Diam adalah kehebatan tanpa kerajaan...!!!"
4. "Diam adalah benteng tanpa pagar...!!!"
5. "Diam merupakan kekayaan tanpa meminta pada orang...!!!"
6. "Diam menjadikan istirahat bagi dua malaikat pencatat amal...!!!"
7. "Diam menutup keaiban...!!!"

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Friday 30 August 2013

Mintalah Bantuan Kepada Allah Melalui Kesabaran Dan Solat ...^^..

Mintalah Bantuan Kepada Allah Melalui Kesabaran Dan Solat

Kalau ternyata bahwa hal-hal yang secara nyata berada dalam ruang
lingkup apa yang kita namakan “sebab” dan akibat pun pada hakikatnya
berada dibawah kekuasaan dan pengaturan Allah Subhanahu Wa Ta’ala,
apalagi hal-hal yang berada di luar wilayah kemampuan manusia atau
di luar hukum sebab akibat yang kita kenal, yaitu yang kita namai
‘Inayatullah. Tentu lebih menonjol lagi kekuasaan dan pengaturan-Nya.

Ini berarti, kita dituntut—sebelum ke doktor misalnya—agar terlebih
dahulu menghadapkan wajah dan jiwa kepada Allah, memohon kiranya Dia
memberikan pertolongan berupa kemudahan kepada dokter agar dapat
mendiagnosa penyakit dan memberi obat yang sesuai, sambil
mengharapkan pula agar obat yang diberikannya itu sesuai sehingga
penyakit yang diderita dapat sembuh.

Demikian juga sebelum melangkahkan kaki ke rumah teman untuk
meminjam sesuatu, hadapkanlah jiwa kepada Allah semoga Dia memberi
kemampuan kepada teman yang dituju untuk membantu dan semoga Allah
melunakkan hatinya sehingga ia tergugah untuk meringankan beban kita.

Demikian seterusnya.

Tidak ada alasan untuk meragukan adanya
‘Inayatullah ini. Karena, tak ada perbedaan antara peristiwa yang
terjadi sekali dan peristiwa yang terjadi berulang-ulang kali selama
kita percaya bahwa yang mewujudkan adalah Allah, Tuhan Yang
Mahakuasa lagi Mahabijaksana.

Nah, kalau demikian itu halnya, menjadi sangat logis apabila ayat
kelima surah al-Fatihah mengajarkan kepada kita untuk menegaskan,
(وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) WA IYYAAKA NASTA-‘IIN, “Dan hanya kepada-Mu kami memohon
bantuan,” baik bantuan itu termasuk dalam hukum sebab dan akibat
yang telah kita ketahui, atau Sunnatullah, maupun diluar
Sunnatullah, yakni yang dinamai ‘Inayatullah.

Namun, sekali lagi harus diingat bahwa pertolongan Allah yang berada
di luar wilayah hukum sebab dan akibat itu tidak dapat terjadi atau
diperoleh tanpa mengikuti petunjuk yang telah digariskan oleh-Nya,
dalam QS Aali ‘Imraan 3: 125 telah dikutip sebelumnya, yaitu
kesabaran dan takwa.

Ayat lain menegaskan bahwa, (وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ) “mintalah bantuan
(kepada Allah) melalui kesabaran dan shalat (doa)” QS al-Baqarah
2: 45.

Salah satu aspek kesabaran tersebut adalah kesabaran dan ketabahan
dalam melaksanakan peranan yang dituntut dari si pemohon, yakni
ketabahan dalam melaksanakan tugas atau menanggulangi problema.

Tetapi, kerja keras dan ketabahan saja belum cukup untuk mencapai
bantuan Ilahi. Masih dibutuhkah lagi shalat, baik dalam arti “doa”
maupun dalam arti gerak dan bacaan tertentu yang dimulai dengan
takbir dan di akhiri dengan salam agar Allah mewujudkan apa yang
diharapkan itu.

tuliskanakuhadith.blogspot.com

Norshahuddin Edited Sept 2013...^^..

Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat...^^..


Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat

Bagaimana memudahkannya?

LALUAN MENUJU KE KUBUR

a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air
kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL

a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu'min
c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala

LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR

a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati

LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN

a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanafaat
b. Sucikan perkataan dan pakaian
c. Bersyukur dengan yang sedikit
d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN

a. Jauhkan perkataan yang sia-sia
b. Pendekkan cita-cita dunia
c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH
d. Banyakkan sedekah dan khairat

LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM

a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala
b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa
c. Berpegang teguh dengan hukum syara'
d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk

LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA

a. Banyakkan membaca al-Quran
b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu
c. Tinggalkan perkara yang maksiat
d. Jauhkan segala yang haram

LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA

a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh
b. Kasihi orang yang soleh
c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH
d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD

a. Kasihilah Nabi ALLAH
b. Kasihilah Rasulluah
c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH
d. Banyakkan selawat Nabi S. a. w.

LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH

a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH
b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH
c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH
d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Lirik lagU Selimut Putih...^^..

Lirik lagU Selimut Putih...^^..

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan
Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan

Tiada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara
Tiada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara

Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela kita
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela kita

Janganlah mahu disanjung-sanjung
Engkau digelar manusia agung
Janganlah mahu disanjung-sanjung
Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung
Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan
Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Thursday 29 August 2013

Ilmu Angkat Martabat Manusia Sebagai Khalifah...^^..

Ilmu Angkat Martabat Manusia Sebagai Khalifah

Oleh Amran Zakaria, Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
Dewan Amal Islam Hadhari (DAMAI)
Disunting oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Islam menjadikan ilmu pengetahuan penggerak utama mencapai maksud
merubah kehidupan ke arah lebih baik. Ilmu diangkat ke tahap paling
tinggi kerana tanpa ilmu pengetahuan, segala kegiatan akan menemui
kegagalan dan tidak sampai kepada matlamat sebenar, iaitu mencari
keredaan Allah.

Menurut Islam, ilmu pengetahuan adalah ukur tara yang jelas bagi
membezakan antara seseorang dengan yang lain. Ini dijelaskan
melalui firman Allah bermaksud: “Katakanlah, adakah sama orang yang
mengetahui dengan yang tidak mengetahui.” (Surah Az-Zumar, ayat 9)

Selain itu, ilmu pengetahuan juga alat bagi mencapai tahap keimanan
sempurna dan pengukur ketakwaan seseorang kepada penciptanya. Ilmu
dan iman tidak dapat dipisahkan. Kedua-duanya saling berhubungan
dan saling mempengaruhi.

Seseorang Muslim dinilai dari segi ilmu, iman serta amalannya bagi
mengukur sejauh mana ketakwaannya kepada Allah. Ia bukan dinilai
dari segi keturunan, kedudukan, bangsa, kekayaan, rupa dan warna
kulit.

Allah meletakkan orang beriman dan berilmu ke tahap paling tinggi,
seperti ditegaskan Allah dalam firmannya bermaksud: “Allah akan
meninggikan orang yang beriman antara kamu dan orang yang
diberikan ilmu pengetahuan beberapa darjat.” (Surah Al-Mujadalah,
ayat 11)

Ilmu dapat meninggikan dan membezakan taraf di kalangan manusia.
Firman Allah bermaksud: “Katakanlah adakah sama orang berilmu
dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat
peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu
dan bijaksana.” (Surah al-Zumar, ayat 9)

Daripada Ka’ab bin Malik, katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW
bersabda bermaksud: “Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk
menyaingi ulama, atau berbahas dengan orang jahil, atau supaya
dengan ilmu itu wajah orang ramai tertumpu kepadanya, maka Allah
masukkan dia ke dalam neraka.” (Hadis riwayat al-Tirmizi dan Ibn
Majah)

Ilmu agama atau ilmu yang ada dalam al-Quran dan sunnah akan menjadi
benteng mencegah seseorang daripada melakukan perkara dilarang
syariat, dapat menolak kejahilan dan kebodohan sama ada dalam
perkara agama atau mengejar kebendaan duniawi.

Pelbagai jenis ilmu keduniaan seperti kejuruteraan, kedoktoran,
pertanian dan sebagainya dapat membantu kesejahteraan hidup manusia
di dunia. Penekanan terhadap kepentingan dan keperluan menuntut
ilmu membuktikan Islam memartabatkan ilmu pengetahuan dan orang
yang berilmu.

Baginda Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Menuntut ilmu itu
adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam lelaki dan perempuan.”
(Hadis riwayat Ibn 'Adiyy, Al-Bayhaqi dan Al-Tabarani)

Kedudukan serta martabat orang berilmu diangkat dan diletakkan
di tempat yang tinggi. Ilmu dapat mengangkat darjat seseorang
kepada darjat yang tinggi di sisi Allah dan masyarakat.

Firman Allah bermaksud: “Allah mengangkat beberapa darjat orang
yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan.”
(Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Ilmu pengetahuan akan membawa manusia ke arah kebahagiaan hidup
di dunia dan akhirat, memberi kekuatan ketika dalam kesusahan
dan berhadapan dengan musuh. Dengan ilmu, manusia dapat menjalankan
ibadah secara sempurna serta melaksanakan peranan sebagai khalifah
Allah di muka bumi dengan sebaiknya.

Di Malaysia, sumber ilmu melalui penghasilan buku sangat sedikit.
Hasil kajian profil membaca Malaysia oleh Perpustakaan Negara
Malaysia (PNM) pada 1996 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam
pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul
di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika
Syarikat dan 45,000 judul di India.

Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan
perangkaan PNM itu, hanya 1,273 atau 32 peratus saja buku ilmiah
dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan
kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaan santai di samping
buku teks akademik dan kanak-kanak.

Rasulullah SAW mengajarkan sahabat untuk selalu berlindung
daripada sifat malas. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Siapa merintis jalan mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan
baginya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Muslim)

Sebenarnya, ilmu yang ada pada kita amat sedikit. Alangkah sayangnya
jika ilmu yang sedikit dikurniakan Allah gagal untuk dimanfaatkan
bagi tujuan agama dan ummah. Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah
wahai Muhammad, kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk
menulis kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu
sebelum habis kalimah Tuhanku, walaupun kami tambahi lagi dengan
lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan.” (Surah Al-Kahfi,
ayat 109)

Justeru, kajian yang dibuat adalah bertujuan untuk mencari ilmu,
bukan untuk bersaing dengan ilmuwan yang ada, bukan berbahas demi
memperoleh kemenangan dan bukan untuk menjadi masyhur. Ia ditulis
hanyalah untuk mencari keredaan Allah semata-mata.

Satu peringatan keras daripada Rasulullah SAW, dilaporkan daripada
Abu Hurairah, sabda Baginda SAW bermaksud: “Sesiapa yang
mempelajari sesuatu ilmu yang dengannya dicari reda Allah, tetapi
dia tidak mempelajarinya kecuali untuk mendapatkan habuan dunia,
maka dia tidak akan mendapat bau syurga pada hari kiamat.” (Hadis
riwayat Abu Daud dan Ibn Majah)

Niat menuntut ilmu juga penting kerana jika tujuan mendalami sesuatu
bidang tidak bagi mencapai keredaan Allah, maka rugi di dunia apatah
lagi di akhirat.

Saidina Ali bin Abi Thalib pernah berkata: “Ilmu diiringi dengan
perbuatan. Barang siapa berilmu maka dia harus berbuat. Ilmu
memanggil perbuatan. Jika dia menjawabnya, maka ilmu tetap
bersamanya, namun jika tidak maka ilmu pergi darinya.”

Seharusnya ketika ini kita sudah bersedia untuk memecahkan gumpalan
pemikiran lama yang menjadikan tesis dan bahan kajian sekadar
menjadi simbol kebanggaan yang langsung tidak dimanfaatkan.

Alangkah baiknya jika semua analisis dan kajian dibuat dapat
diterjemahkan untuk tujuan pelaksanaan demi kepentingan dan
pembangunan ummah. Tidak bolehkah kajian itu diwakafkan demi
kepentingan tamadun ummah.

Memecahkan gumpalan pemikiran yang sudah berabad itu memang tidak
mudah. Tetapi itulah agenda besar yang harus dilaksanakan jika ingin
mengembalikan dinamik Islam ke arah berdaya saing.

Sudah lama kita dilihat lemah dan tidak berkeupayaan untuk
membuktikan Islam adalah pelopor serta menjadi paksi kemajuan dunia.
Ingatlah, buku adalah gudangnya ilmu dan membaca itu adalah kuncinya.

Diriwayatkan, Rasulullah SAW ada memberitahu kepada Abu Dzar: “Wahai
Abu Dzar, kamu pergi mengajarkan ayat dari Kitabullah lebih baik
bagimu dari solat seratus rakaat. Dan, pergi mengajarkan satu bab
ilmu pengetahuan, dilaksanakan atau tidak, itu lebih baik dari solat
seribu rakaat.” ( Hadis riwayat Ibnu Majah)

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Membentuk Pelajar Lemah Menjadi Cemerlang...^^..

Membentuk Pelajar Lemah Menjadi Cemerlang

Oleh Azrina Sobian, Penulis ialah Felo Pusat Sains dan Teknologi
Institut Kefahaman Islam Malaysia
Disunting oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Pendidikan sangat penting dan kerana itu, tidak hairanlah pada setiap
masa, dunia pendidikan negara mendapat perhatian yang tinggi. Sering
kali kita mendengar pelbagai pandangan diutarakan bagi memperbaiki
sistem pendidikan negara. Namun, sehingga kini usaha merealisasikan
pandangan itu masih terlalu jauh apatah lagi untuk melihat hasilnya.
Rungutan yang diterima pula mempunyai pelbagai sifat, daripada
rungutan terhadap sistem pendidikan, mutu guru, kandungan pelajaran,
kaedah pengajaran serta tumpuan pendidikan.

Segala rungutan akhirnya mengelirukan masyarakat dan menimbulkan rasa
tidak yakin ibu bapa terhadap dunia pendidikan itu sendiri. Paling
terbaru adalah usaha mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh
diambil pelajar dan menilai semula mata pelajaran teras. Semua usaha
itu dialu-alukan. Sememangnya, perhatian kerajaan terhadap
meningkatkan keupayaan pelajar amat digalakkan. Namun, penulis tidak
begitu pasti adakah usaha dicanangkan itu mengambil kira pelajar
lemah di sekolah?

Apa yang diperhatikan kini, pelbagai usaha penambahbaikan mutu
pendidikan lebih banyak menyentuh atau menjurus kepada pelajar
mempunyai kemampuan belajar yang baik atau dalam bahasa mudahnya,
pelajar pandai.

Namun, langkah memperbaiki sistem pendidikan untuk pelajar lemah jarang
sekali disentuh. Adakah ini bermakna pelajar sebegini tidak diiktiraf
dalam dunia pendidikan negara? Untuk tujuan penulisan ini, penulis
ingin merujuk pelajar lemah yang tidak begitu menyerlah dalam pelajaran
atau tidak dapat menguasai pelajaran.

Secara umumnya, mereka ini menguasai kemahiran asas pembelajaran (3M)
iaitu membaca, mengira dan menulis namun mereka adalah pelajar yang
jarang sekali memperoleh A dalam pelajaran. Dengan kata lain, mereka
sering kali dirujuk sebagai ‘pelajar tidak pandai’.

Pelajar tidak pandai ini disebabkan pelbagai punca. Ada pelajar itu
sememangnya sudah sedia menghadapi masalah ketidakupayaan pembelajaran.
Ada pula menghadapi masalah sikap dan tidak ketinggalan sememangnya
tidak menyukai sesuatu mata pelajaran akibat pengalaman pembelajaran
tidak baik atau tidak menyeronokkan.

Walaupun pelajar lemah tidak menyerlah dalam pelajaran dan mungkin,
setiap kali peperiksaan hanya mendapat markah ‘cukup makan’, tidak
bermakna mereka tidak mempunyai potensi atau kemampuan untuk berjaya.
Malangnya, dalam keadaan kini, potensi atau keupayaan pelajar tidak
dikenal pasti kerana dunia pendidikan lebih banyak menumpukan kepada
pelajar berkeupayaan tinggi. Hasilnya, jarang sekali mendengar masalah
atau nasib pelajar lemah terbela setelah gagal atau hanya mendapat
markah minimum dalam peperiksaan utama.

Oleh kerana itulah persoalan diskriminasi dunia pendidikan terhadap
pelajar lemah ditimbulkan. Apakah yang terjadi kepada mereka selepas
tidak memperoleh keputusan baik dalam peperiksaan? Adakah program atau
perancangan khusus dilakukan untuk pelajar ini? Atau mungkinkah mereka
hanya dibiarkan menentukan nasib sendiri. Jika ini benar terjadi maka
tidak hairanlah pelbagai masalah berkait dunia remaja semakin
berleluasa.

Tidak dinafikan, ada perancangan tertentu untuk pelajar yang kurang
menyerlah dalam pelajaran. Jika tidak masakan kerajaan memperkenalkan
sekolah vokasional atau sekolah kemahiran. Namun, berapa ramaikah
pelajar lemah berpeluang memasuki sekolah begini? Pasti tidak semua
pelajar mempunyai peluang yang sama untuk memasuki sekolah kemahiran.
Apa pula terjadi kepada pelajar yang tidak terpilih? Ini pasti
menimbulkan persoalan terhadap pelaksanaan dasar atau perancangan yang
tidak menepati sasaran dikehendaki.

Justeru, kita hendaklah bijak mengenal pasti keupayaan anak atau
pelajar dan seterusnya membangunkan keupayaan mereka ke tahap
tertinggi. Jika pelajar tidak mampu cemerlang dalam pelajaran, maka
keupayaan lain dimiliki pelajar itu mestilah dikenal pasti.

Kemungkinan besar pelajar itu pandai dalam lukisan atau muzik. Maka,
kelebihan itulah yang perlu digilap. Inilah yang berlaku kepada
beberapa insan ternama di dunia seperti Albert Einstein (14 Mac 1879
- 18 April 1955). Einstein menghadapi masalah disleksia yang
menyebabkan beliau mempunyai daya ingatan tidak baik dan sentiasa
gagal menghafal walaupun satu perkara mudah seperti mengingati bulan
dalam satu tahun. Walaupun Einstein mungkin tidak dapat belajar
dengan baik, sumbangan beliau dalam dunia saintifik dan teori
sememangnya tidak dapat dinafikan lagi.

Begitu juga penulis terkenal Agatha Christie (15 September 1890 - 12
Januari 1976). Walaupun menghadapi masalah dalam pembelajaran, ia
tidak menghalang beliau menjadi kreatif dan belajar untuk menulis.
Hasilnya, beliau berjaya menulis pelbagai buku misteri yang terjual
sehingga 4 bilion naskhah di seluruh dunia. Malah, tulisan beliau
menjadi sumber ilham ramai penulis muda di seluruh dunia.

Manusia mempunyai pelbagai keupayaan dan keupayaan yang perlu digilap.
Dalam dunia pendidikan negara, perbezaan keupayaan sememangnya diakui
wujud namun sejauh mana usaha mengenal pasti dan memupuk perbezaan
keupayaan itu dilaksanakan masih menjadi tanda tanya.

Apa yang sangat diperlukan adalah usaha campur tangan awal dalam
pengenal pasti keupayaan pelajar. Ini harus dilakukan seawal mungkin
dan seterusnya kaedah pendidikan yang menjurus kepada keupayaan itu
mestilah dilaksanakan segera. Jika ini dapat dilakukan, maka
keupayaan semua pelajar dapat digembleng dan diarahkan kepada jalan
yang baik. Seterusnya, ini membuktikan betapa kita mengiktiraf
keistimewaan yang dimiliki setiap pelajar.

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Ilmu Angkat Martabat Manusia Sebagai Khalifah...^^..

Ilmu Angkat Martabat Manusia Sebagai Khalifah

Oleh Amran Zakaria, Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
Dewan Amal Islam Hadhari (DAMAI)
Disunting oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Islam menjadikan ilmu pengetahuan penggerak utama mencapai maksud
merubah kehidupan ke arah lebih baik. Ilmu diangkat ke tahap paling
tinggi kerana tanpa ilmu pengetahuan, segala kegiatan akan menemui
kegagalan dan tidak sampai kepada matlamat sebenar, iaitu mencari
keredaan Allah.

Menurut Islam, ilmu pengetahuan adalah ukur tara yang jelas bagi
membezakan antara seseorang dengan yang lain. Ini dijelaskan
melalui firman Allah bermaksud: “Katakanlah, adakah sama orang yang
mengetahui dengan yang tidak mengetahui.” (Surah Az-Zumar, ayat 9)

Selain itu, ilmu pengetahuan juga alat bagi mencapai tahap keimanan
sempurna dan pengukur ketakwaan seseorang kepada penciptanya. Ilmu
dan iman tidak dapat dipisahkan. Kedua-duanya saling berhubungan
dan saling mempengaruhi.

Seseorang Muslim dinilai dari segi ilmu, iman serta amalannya bagi
mengukur sejauh mana ketakwaannya kepada Allah. Ia bukan dinilai
dari segi keturunan, kedudukan, bangsa, kekayaan, rupa dan warna
kulit.

Allah meletakkan orang beriman dan berilmu ke tahap paling tinggi,
seperti ditegaskan Allah dalam firmannya bermaksud: “Allah akan
meninggikan orang yang beriman antara kamu dan orang yang
diberikan ilmu pengetahuan beberapa darjat.” (Surah Al-Mujadalah,
ayat 11)

Ilmu dapat meninggikan dan membezakan taraf di kalangan manusia.
Firman Allah bermaksud: “Katakanlah adakah sama orang berilmu
dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat
peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu
dan bijaksana.” (Surah al-Zumar, ayat 9)

Daripada Ka’ab bin Malik, katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW
bersabda bermaksud: “Sesiapa yang menuntut ilmu (agama) untuk
menyaingi ulama, atau berbahas dengan orang jahil, atau supaya
dengan ilmu itu wajah orang ramai tertumpu kepadanya, maka Allah
masukkan dia ke dalam neraka.” (Hadis riwayat al-Tirmizi dan Ibn
Majah)

Ilmu agama atau ilmu yang ada dalam al-Quran dan sunnah akan menjadi
benteng mencegah seseorang daripada melakukan perkara dilarang
syariat, dapat menolak kejahilan dan kebodohan sama ada dalam
perkara agama atau mengejar kebendaan duniawi.

Pelbagai jenis ilmu keduniaan seperti kejuruteraan, kedoktoran,
pertanian dan sebagainya dapat membantu kesejahteraan hidup manusia
di dunia. Penekanan terhadap kepentingan dan keperluan menuntut
ilmu membuktikan Islam memartabatkan ilmu pengetahuan dan orang
yang berilmu.

Baginda Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Menuntut ilmu itu
adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam lelaki dan perempuan.”
(Hadis riwayat Ibn 'Adiyy, Al-Bayhaqi dan Al-Tabarani)

Kedudukan serta martabat orang berilmu diangkat dan diletakkan
di tempat yang tinggi. Ilmu dapat mengangkat darjat seseorang
kepada darjat yang tinggi di sisi Allah dan masyarakat.

Firman Allah bermaksud: “Allah mengangkat beberapa darjat orang
yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan.”
(Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Ilmu pengetahuan akan membawa manusia ke arah kebahagiaan hidup
di dunia dan akhirat, memberi kekuatan ketika dalam kesusahan
dan berhadapan dengan musuh. Dengan ilmu, manusia dapat menjalankan
ibadah secara sempurna serta melaksanakan peranan sebagai khalifah
Allah di muka bumi dengan sebaiknya.

Di Malaysia, sumber ilmu melalui penghasilan buku sangat sedikit.
Hasil kajian profil membaca Malaysia oleh Perpustakaan Negara
Malaysia (PNM) pada 1996 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam
pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul
di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika
Syarikat dan 45,000 judul di India.

Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan
perangkaan PNM itu, hanya 1,273 atau 32 peratus saja buku ilmiah
dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan
kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaan santai di samping
buku teks akademik dan kanak-kanak.

Rasulullah SAW mengajarkan sahabat untuk selalu berlindung
daripada sifat malas. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Siapa merintis jalan mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan
baginya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Muslim)

Sebenarnya, ilmu yang ada pada kita amat sedikit. Alangkah sayangnya
jika ilmu yang sedikit dikurniakan Allah gagal untuk dimanfaatkan
bagi tujuan agama dan ummah. Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah
wahai Muhammad, kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk
menulis kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu
sebelum habis kalimah Tuhanku, walaupun kami tambahi lagi dengan
lautan yang sebanding dengannya sebagai bantuan.” (Surah Al-Kahfi,
ayat 109)

Justeru, kajian yang dibuat adalah bertujuan untuk mencari ilmu,
bukan untuk bersaing dengan ilmuwan yang ada, bukan berbahas demi
memperoleh kemenangan dan bukan untuk menjadi masyhur. Ia ditulis
hanyalah untuk mencari keredaan Allah semata-mata.

Satu peringatan keras daripada Rasulullah SAW, dilaporkan daripada
Abu Hurairah, sabda Baginda SAW bermaksud: “Sesiapa yang
mempelajari sesuatu ilmu yang dengannya dicari reda Allah, tetapi
dia tidak mempelajarinya kecuali untuk mendapatkan habuan dunia,
maka dia tidak akan mendapat bau syurga pada hari kiamat.” (Hadis
riwayat Abu Daud dan Ibn Majah)

Niat menuntut ilmu juga penting kerana jika tujuan mendalami sesuatu
bidang tidak bagi mencapai keredaan Allah, maka rugi di dunia apatah
lagi di akhirat.

Saidina Ali bin Abi Thalib pernah berkata: “Ilmu diiringi dengan
perbuatan. Barang siapa berilmu maka dia harus berbuat. Ilmu
memanggil perbuatan. Jika dia menjawabnya, maka ilmu tetap
bersamanya, namun jika tidak maka ilmu pergi darinya.”

Seharusnya ketika ini kita sudah bersedia untuk memecahkan gumpalan
pemikiran lama yang menjadikan tesis dan bahan kajian sekadar
menjadi simbol kebanggaan yang langsung tidak dimanfaatkan.

Alangkah baiknya jika semua analisis dan kajian dibuat dapat
diterjemahkan untuk tujuan pelaksanaan demi kepentingan dan
pembangunan ummah. Tidak bolehkah kajian itu diwakafkan demi
kepentingan tamadun ummah.

Memecahkan gumpalan pemikiran yang sudah berabad itu memang tidak
mudah. Tetapi itulah agenda besar yang harus dilaksanakan jika ingin
mengembalikan dinamik Islam ke arah berdaya saing.

Sudah lama kita dilihat lemah dan tidak berkeupayaan untuk
membuktikan Islam adalah pelopor serta menjadi paksi kemajuan dunia.
Ingatlah, buku adalah gudangnya ilmu dan membaca itu adalah kuncinya.

Diriwayatkan, Rasulullah SAW ada memberitahu kepada Abu Dzar: “Wahai
Abu Dzar, kamu pergi mengajarkan ayat dari Kitabullah lebih baik
bagimu dari solat seratus rakaat. Dan, pergi mengajarkan satu bab
ilmu pengetahuan, dilaksanakan atau tidak, itu lebih baik dari solat
seribu rakaat.” ( Hadis riwayat Ibnu Majah)

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Akidah Tunjang Keimanan, Kepercayaan...^^..

Akidah Tunjang Keimanan, Kepercayaan

Oleh Prof Madya Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Suntingan oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Pelajar melihat sejadah berdiri di Masjid Sekolah Menengah Agama Mahad
Ar-Rahmah. Setiap Muslim mesti belajar fardu ain elak terpengaruh
ajaran sesat

Akidah Islam adalah satu cabang ilmu Islam yang penting dalam kehidupan
setiap Muslim kerana ia berkait rapat mengenai keimanan dan kepercayaan
kepada Allah. Malah ilmu akidah adalah ilmu fardu ain yang wajib
dipelajari setiap Muslim, agar terpelihara daripada kepercayaan salah
dan ajaran sesat yang semakin membarah dalam masyarakat.

Tanpanya, umat Islam sudah pasti terjebak dalam kancah kesesatan dan
kebatilan. Biarpun konsep akidah Islam amat mudah untuk difahami dan
dihayati dalam konteks kehidupan Muslim seharian, masih ramai
terpengaruh dengan kepercayaan khurafat kerana diwarisi turun temurun.
Khurafat adalah amalan bertentangan dengan konsep akidah Islam, sekali
gus ia menjejaskan iman seseorang atau menyebabkan syirik kepada
Allah, satu dosa tidak diampuni Allah.

Firman Allah, "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik
mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan
dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut
aturan syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan
sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia melakukan dosa besar.
(Surah al-Nisa': 48)

Syeikh Idris al-Marbawi mendefinisikan khurafat sebagai cerita karut
manakala Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pula menyimpulkan
khurafat itu ialah semua cerita, sama ada rekaan atau khayalan,
ajaran, pantang larang, adat istiadat, ramalan, pemujaan atau
kepercayaan menyimpang daripada ajaran Islam.

Antara ciri amalan dan kepercayaan khurafat yang wajib diambil perhatian
setiap Muslim ialah:

1 ~Tidak bersumberkan nas syarak sama ada dari al-Quran mahu pun hadis;
2 ~Cerita rekaan, dongeng, khayalan atau kepercayaan karut;
3 ~Berdasarkan kepercayaan lama dan adat bercanggah dengan Islam;
4 ~Berbentuk pemujaan dan permohonan kepada makhluk halus untuk
memudaratkan dan menyeleweng daripada akidah Islam;
5 ~Menggunakan objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya untuk
tujuan tertentu; dan
6 ~Wujud unsur negatif kepada akidah dan syariat Islam.

Demikianlah antara ciri amalan dan kepercayaan khurafat jika dihalusi
secara mendalam, ia memang banyak berlaku dalam masyarakat Islam masa
kini. Bahkan, ia masih lagi menebal dalam kehidupan seharian umat Islam.

Sebagai contoh, kepercayaan kepada keramat seperti kubur, pokok kayu
atau batu hikmat yang kononnya boleh menyembuhkan sebarang penyakit,
memuja objek tertentu, roh nenek moyang dan kubur wali keramat dan
sebagainya.

Terkini pula, sejadah berdiri dengan sendirinya. Rupa bentuk sejadah
itu digambarkan seperti seorang lelaki atau wanita yang sedang
menunaikan sembahyang dan berada dalam keadaan duduk di antara dua
sujud. Beberapa lagi insiden sama berlaku dalam skala besar
di beberapa surau di Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Itulah antara kepercayaan dan amalan khurafat masih wujud dan berakar
umbi dalam masyarakat Islam. Justeru, Islam sebagai ad-Din amat
menitikberatkan aspek akidah dan syariah, menjelaskan segala amalan,
adat, kepercayaan, perkataan dan perbuatan tidak berdasarkan kepada
sumber sahih dari al-Quran, hadis, ijma ulama dan qias dilarang sama
sekali oleh Islam.

Sehubungan itu, Rasulullah pernah bersabda bermaksud, "Sesiapa yang
mengada-adakan sesuatu perkara dalam agama kami, yang tidak termasuk
dalam ajaran Islam yang suci, maka apa yang diamalkan itu tertolak
(tidak diterima amalan itu oleh Allah dan tidak diberikan pahala).
(Hadis Bukhari dan Muslim).

Di samping itu, amalan memuja jin dan memohon pertolongan daripadanya
seperti lazim dilakukan kebanyakan bomoh dan dukun adalah perbuatan
syirik dan sesat. Begitu juga dengan orang yang bersahabat dan
menggunakan jin seperti tukang sihir dan tukang tenung termasuk dalam
kalangan orang yang menzalimi dirinya sebagaimana mafhum firman Allah
maksudnya, "Dan janganlah engkau menyembah atau memuja yang lain dari
Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak
mendatangkan mudarat kepadamu. Sekiranya engkau mengerjakan yang
demikian, maka jadilah engkau orang-orang yang berlaku zalim
(terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu)" .
(Surah Yunus: 106)

Setiap Muslim wajib mendalami ilmu akidah Islam untuk memelihara kesucian
akidahnya, kepercayaannya, perkataannya, perbuatannya daripada amalan
khurafat yang menyesatkan itu. Ilmu akidah Islam sajalah perisai utama
yang boleh menyelamatkan seseorang Muslim daripada lembah kesesatan dan
memimpinnya ke arah keredaan llahi dan kesejahteraan hidup dunia akhirat.

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Membentuk Pelajar Lemah Menjadi Cemerlang...^^..

Membentuk Pelajar Lemah Menjadi Cemerlang

Oleh Azrina Sobian, Penulis ialah Felo Pusat Sains dan Teknologi
Institut Kefahaman Islam Malaysia
Disunting oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Pendidikan sangat penting dan kerana itu, tidak hairanlah pada setiap
masa, dunia pendidikan negara mendapat perhatian yang tinggi. Sering
kali kita mendengar pelbagai pandangan diutarakan bagi memperbaiki
sistem pendidikan negara. Namun, sehingga kini usaha merealisasikan
pandangan itu masih terlalu jauh apatah lagi untuk melihat hasilnya.
Rungutan yang diterima pula mempunyai pelbagai sifat, daripada
rungutan terhadap sistem pendidikan, mutu guru, kandungan pelajaran,
kaedah pengajaran serta tumpuan pendidikan.

Segala rungutan akhirnya mengelirukan masyarakat dan menimbulkan rasa
tidak yakin ibu bapa terhadap dunia pendidikan itu sendiri. Paling
terbaru adalah usaha mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh
diambil pelajar dan menilai semula mata pelajaran teras. Semua usaha
itu dialu-alukan. Sememangnya, perhatian kerajaan terhadap
meningkatkan keupayaan pelajar amat digalakkan. Namun, penulis tidak
begitu pasti adakah usaha dicanangkan itu mengambil kira pelajar
lemah di sekolah?

Apa yang diperhatikan kini, pelbagai usaha penambahbaikan mutu
pendidikan lebih banyak menyentuh atau menjurus kepada pelajar
mempunyai kemampuan belajar yang baik atau dalam bahasa mudahnya,
pelajar pandai.

Namun, langkah memperbaiki sistem pendidikan untuk pelajar lemah jarang
sekali disentuh. Adakah ini bermakna pelajar sebegini tidak diiktiraf
dalam dunia pendidikan negara? Untuk tujuan penulisan ini, penulis
ingin merujuk pelajar lemah yang tidak begitu menyerlah dalam pelajaran
atau tidak dapat menguasai pelajaran.

Secara umumnya, mereka ini menguasai kemahiran asas pembelajaran (3M)
iaitu membaca, mengira dan menulis namun mereka adalah pelajar yang
jarang sekali memperoleh A dalam pelajaran. Dengan kata lain, mereka
sering kali dirujuk sebagai ‘pelajar tidak pandai’.

Pelajar tidak pandai ini disebabkan pelbagai punca. Ada pelajar itu
sememangnya sudah sedia menghadapi masalah ketidakupayaan pembelajaran.
Ada pula menghadapi masalah sikap dan tidak ketinggalan sememangnya
tidak menyukai sesuatu mata pelajaran akibat pengalaman pembelajaran
tidak baik atau tidak menyeronokkan.

Walaupun pelajar lemah tidak menyerlah dalam pelajaran dan mungkin,
setiap kali peperiksaan hanya mendapat markah ‘cukup makan’, tidak
bermakna mereka tidak mempunyai potensi atau kemampuan untuk berjaya.
Malangnya, dalam keadaan kini, potensi atau keupayaan pelajar tidak
dikenal pasti kerana dunia pendidikan lebih banyak menumpukan kepada
pelajar berkeupayaan tinggi. Hasilnya, jarang sekali mendengar masalah
atau nasib pelajar lemah terbela setelah gagal atau hanya mendapat
markah minimum dalam peperiksaan utama.

Oleh kerana itulah persoalan diskriminasi dunia pendidikan terhadap
pelajar lemah ditimbulkan. Apakah yang terjadi kepada mereka selepas
tidak memperoleh keputusan baik dalam peperiksaan? Adakah program atau
perancangan khusus dilakukan untuk pelajar ini? Atau mungkinkah mereka
hanya dibiarkan menentukan nasib sendiri. Jika ini benar terjadi maka
tidak hairanlah pelbagai masalah berkait dunia remaja semakin
berleluasa.

Tidak dinafikan, ada perancangan tertentu untuk pelajar yang kurang
menyerlah dalam pelajaran. Jika tidak masakan kerajaan memperkenalkan
sekolah vokasional atau sekolah kemahiran. Namun, berapa ramaikah
pelajar lemah berpeluang memasuki sekolah begini? Pasti tidak semua
pelajar mempunyai peluang yang sama untuk memasuki sekolah kemahiran.
Apa pula terjadi kepada pelajar yang tidak terpilih? Ini pasti
menimbulkan persoalan terhadap pelaksanaan dasar atau perancangan yang
tidak menepati sasaran dikehendaki.

Justeru, kita hendaklah bijak mengenal pasti keupayaan anak atau
pelajar dan seterusnya membangunkan keupayaan mereka ke tahap
tertinggi. Jika pelajar tidak mampu cemerlang dalam pelajaran, maka
keupayaan lain dimiliki pelajar itu mestilah dikenal pasti.

Kemungkinan besar pelajar itu pandai dalam lukisan atau muzik. Maka,
kelebihan itulah yang perlu digilap. Inilah yang berlaku kepada
beberapa insan ternama di dunia seperti Albert Einstein (14 Mac 1879
- 18 April 1955). Einstein menghadapi masalah disleksia yang
menyebabkan beliau mempunyai daya ingatan tidak baik dan sentiasa
gagal menghafal walaupun satu perkara mudah seperti mengingati bulan
dalam satu tahun. Walaupun Einstein mungkin tidak dapat belajar
dengan baik, sumbangan beliau dalam dunia saintifik dan teori
sememangnya tidak dapat dinafikan lagi.

Begitu juga penulis terkenal Agatha Christie (15 September 1890 - 12
Januari 1976). Walaupun menghadapi masalah dalam pembelajaran, ia
tidak menghalang beliau menjadi kreatif dan belajar untuk menulis.
Hasilnya, beliau berjaya menulis pelbagai buku misteri yang terjual
sehingga 4 bilion naskhah di seluruh dunia. Malah, tulisan beliau
menjadi sumber ilham ramai penulis muda di seluruh dunia.

Manusia mempunyai pelbagai keupayaan dan keupayaan yang perlu digilap.
Dalam dunia pendidikan negara, perbezaan keupayaan sememangnya diakui
wujud namun sejauh mana usaha mengenal pasti dan memupuk perbezaan
keupayaan itu dilaksanakan masih menjadi tanda tanya.

Apa yang sangat diperlukan adalah usaha campur tangan awal dalam
pengenal pasti keupayaan pelajar. Ini harus dilakukan seawal mungkin
dan seterusnya kaedah pendidikan yang menjurus kepada keupayaan itu
mestilah dilaksanakan segera. Jika ini dapat dilakukan, maka
keupayaan semua pelajar dapat digembleng dan diarahkan kepada jalan
yang baik. Seterusnya, ini membuktikan betapa kita mengiktiraf
keistimewaan yang dimiliki setiap pelajar.

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Ahli Sunnah Pewaris Generasi Sahabat, Tabiin ...^^

Ahli Sunnah Pewaris Generasi Sahabat, Tabiin

Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Disunting oleh Norshahuddin Edited Ogos 2013

Rasulullah menyatakan al-Jamaah terselamat berbanding 71 golongan yang
akan hancur. Dari sudut sejarah, tidak diketahui dengan tepat tarikh
kemunculan mazhab Ahlal-Sunnah wal-Jamaah. Begitu juga tokoh yang mula
memperkenalkan nama mazhab itu.Kemunculannya jauh berbeza daripada
aliran Syiah dan Khawarij.

Kemunculan kedua-dua golongan itu bermotifkan politik terutama kepemimpinan
umat Islam. Oleh itu, Syiah dan Khawarij boleh dikatakan dua parti siasah
agama yang terawal lahir dalam sejarah umat Islam.

Menurut Ibnu Tamiyyah (wafat 728 Hijrah), Ahli Sunnah adalah mazhab sedia
ada sejak dulu dan dikenali sebelum kemunculan Abu Hanifah, Malik,
Al-Syafie dan Ahmad. Ia mazhab sahabat yang bersumber daripada Nabi SAW.
Mereka bersepakat mengatakan ijmak sahabat adalah hujah, tetapi mereka
berselisih pendapat mengenai ijmak generasi selepas sahabat.

Ibn Abbas menyebut istilah Ahl al-Sunnah ketika beliau mentafsirkan firman
Allah yang maksudnya: "(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka
(orang) menjadi putih berseri dan ada muka (orang) menjadi hitam legam".

Dalam ayat itu, Ibn Abbas mentafsirkan muka orang yang putih berseri ialah
Ahl al-Sunnah dan ulama, manakala muka hitam legam ialah ahli bidaah sesat.

Ahmad Hambal (wafat 241 Hijrah) pula menyatakan dalam mukadimah kitabnya
al-Sunnah: "Inilah mazhab ahli ilmu, ashab al-athar dan ahl al-sunnah yang
berpegang teguh pada al-Sunnah yang dikenali jejak langkahnya serta
menjadi ikutan umat bermula daripada sahabat Nabi SAW hingga ke hari ini."

Asas pengenalan kepada Ahl al-Sunnah boleh dilihat melalui keiltizaman
mereka dengan al-Quran dan sunnah sebagai sumber rujukan utama mengatasi
yang lain. Di samping itu, mereka memandang tinggi kepada generasi sahabat,
tabiin dan tokoh ulama hadis kerana melalui jaluran ini ilmu agama dapat
dipelajari serta diyakini.

Ulama berusaha mencari siapakah yang dimaksudkan al-Jamaah iaitu golongan
yang terselamat seperti dijelaskan dalam hadis Rasulullah SAW. Daripada
Anas Malik bahawa Rasulullah bersabda bani Israel terbahagi kepada 71
golongan, daripada itu 70 golongan hancur binasa dan satu golongan lagi
terselamat.

Sesungguhnya umatku juga akan berpecah kepada 72 golongan dan 71 golongan
akan hancur binasa. Satu golongan lagi akan terselamat". Sahabat bertanya:
"Wahai Rasulullah, siapakah golongan yang terselamat itu? Baginda
menjawab: Al-Jama'ah, al-Jamaah. (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah).

Secara umum pendapat ulama berhubung al-Jamaah seperti berikut: Golongan
teramai (al-Sawad al-Azam) daripada umat Islam. Ini berdasarkan sabda
Rasulullah maksudnya: "Allah tidak menghimpunkan umatku dalam perkara
kesesatan selama-lamanya. Hendaklah kamu mengikuti al-Sawad al-A'zam,
yang bermaksud sekumpulan majoriti orang yang berhimpun mentaati
pemerintah dan menurut jalan yang lurus."

Berdasarkan kenyataan ini, termasuk dalam pengertian al-Jamaah ialah
golongan mujahid umat, ulama dan pendukung syariat yang beramal dengannya.
Sesiapa saja yang keluar daripada jemaah, dia ialah golongan menyeleweng
yang terjatuh dalam perangkap syaitan.

Begitu juga ahli bidaah kerana amalan mereka bercanggah dengan amalan
golongan terdahulu daripada umat ini. Oleh itu, dalam keadaan apa
sekalipun mereka tidak termasuk dalam al-Sawad al-Azam.

Golongan ahli ilmu, fekah dan hadis kalangan ulama mujtahidin. Allah
menjadikan imam mujtahid sebagai hujah terhadap makhluk yang menerima
ajaran mereka dalam urusan agama. Merekalah golongan yang dimaksudkan
melalui sabda Rasulullah SAW maksudnya: "Allah tidak menghimpunkan umatku
dalam perkara kesesatan selama-lamanya".

Sahabat Rasulullah secara khusus tidak termasuk generasi selepas mereka
Mereka menegakkan tiang agama dan meneguhkan sendinya. Mereka juga tidak
pernah berhimpun dalam perkara sesat.

Pendapat ini juga menepati riwayat al-Jamaah yang disebutkan Rasulullah
dalam hadis bermaksud: "Mereka yang mengikuti jalan hidupku dan juga
sahabatku."

Dr Hamka pula berpendapat Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah ialah orang yang
mengikuti sunnah Nabi dan ulama mujtahid yang mengeluarkan pendapat
bebas sebagai hasil ijtihadnya. Orang yang menganut mazhab Syafie,
Hanafi, Maliki dan Hambali dalam soal furuk ialah golongan Ahl al-Sunnah
wa al-Jamaah, sedangkan Syiah, Khawarij dan Muktazilah tidak termasuk
di dalamnya.

Demikian juga pendukung bidaah yang menambah, apatah lagi mengurangi
ajaran Nabi Muhammad SAW tidak termasuk dalam Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.
Dalam ilmu kalam, mazhab al-Asyari dan al-Maturidi ialah mazhab Ahl
al-Sunnah wa al-Jamaah.

Ringkasnya, Ahli Sunnah wa al-Jamaah adalah generasi sahabat dan tabiin
yang bersatu mengikuti kebenaran yang jelas daripada kitab Allah dan
Sunnah Rasulullah.

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Tuesday 27 August 2013

Kesan Soleh Dan Kufur Jahil...^^..

Kesan Kesolehan Dan Kufur Kejahilan...^^..

MAKSIAT menyebabkan :
◆ Wajah tampak hitam,
◆ Hati suram,
◆ Gelap di alam kubur,
◆ Badan menjadi lemah,
◆ Rezeki berkurang
◆ Dan tidak di sukai oleh banyak orang.
Sedangkan
AMAL SOLEH / SHOLEHAH itu menyebabkan :
◆ Wajah bercahaya,
◆ Hati bersinar,
◆ Kelapangan rezeki,
◆ Badan semakin kuat dan
◆ Dan disukai oleh banyak orang".
[Abdullah bin Abbas]""

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..

Kesan Soleh Dan Kufur Jahil...^^..

Kesan Kesolehan Dan Kufur Kejahilan...^^..

MAKSIAT menyebabkan :
◆ Wajah tampak hitam,
◆ Hati suram,
◆ Gelap di alam kubur,
◆ Badan menjadi lemah,
◆ Rezeki berkurang
◆ Dan tidak di sukai oleh banyak orang.
Sedangkan
AMAL SOLEH / SHOLEHAH itu menyebabkan :
◆ Wajah bercahaya,
◆ Hati bersinar,
◆ Kelapangan rezeki,
◆ Badan semakin kuat dan
◆ Dan disukai oleh banyak orang".
[Abdullah bin Abbas]""

Norshahuddin Edited Ogos 2013...^^..